2018 – Bram Hermens

Bram Hermens’ installatie “Aquila” in de Bushalte van Rietveld.
Expositieperiode mei 2018 tot april 2019.

Naakt in de stad.
Bram Hermens heeft een opvallende eigen grafische signatuur ontwikkeld waarbij hij op eclectische wijze een Hellenistische beeldtaal toepast. Hierbij verwijst hij niet alleen naar de Grieks/Romeinse oorsprong van deze vormen maar voorziet zijn voorstelling ook van direct commentaar op de tijdgeest en de situatie waarin het kunstwerk wordt gerepresenteerd. De Bushalte van Rietveld is een “galerie” van weliswaar bescheiden omvang, maar de locatie in het centrum van de stad naast het stadhuis is des te opvallender. Juist vanwege die positionering midden in het publieke domein koos Bram Hermens ervoor om het klassieke naakt als uitgangspunt voor zijn werk in de Bushalte te gebruiken. Voor de kunstenaar best een riskant onderwerp omdat kwetsbaarheid en fragiliteit een confrontatie aangaan met de soms brute dynamiek van de moderne stad. Daarom werd, zegt Bram, de naakte mensfiguur altijd op een sokkel, in een fontein of aan de gevel geplaatst, puur om een beschaafde “afstand” te creëren tussen het serene beeld enerzijds en de rauwe contextuele werkelijkheid anderzijds. Bram heeft de door hem gecomponeerde naakten dusdanig gewaagd in de glazen zuil van de Bushalte geplaats dat ze al het ware zo tussen de voorbijgangers het trottoir op kunnen lopen. Mede door het gebruik van zijn zelfportret in de getoonde tekeningen komt het werk heel dichtbij de ervaring van de kijker. Een milde provocatie die door Bram als een uitnodiging tot verwondering en discussie wordt gezien.

De techniek, origineel tekenwerk op folie geen print
Bram tekent heel nauwkeurig, langzaam en aftastend zijn modellen op het aangeboden tafereel, in dit geval de 11 rechthoekige glaspanelen van de Bushalte van Rietveld. Het medium wat hij gebruikt is vaak potlood en of Oost-Indische inkt. In dit specifieke geval en omdat mogelijk sprake is van aantasting lange blootstelling aan zonlicht, heeft Bram gewerkt met conté potlood en daar overheen acryl inktstift. Na onderzoek en proeven die Bram deed in samenwerking met Studio van der Zandt uit Eindhoven is eerst een ondergrond van matte en van groene patina voorziene tekenfolie op de panelen geplakt waarop Bram vervolgens zijn originelen heeft aangebracht. Dit is erg uniek voor een presentatie in de Bushalte omdat voorheen vaak copy/prints werden toegepast. Het is dan ook best spannend om te bezien hoe het werk zich in de komende maanden zal houden.

Ongewoon formaat
Het is voor Bram Hermens een uitdagende opgave geweest om zijn klassieke verbeelding in te passen, haast te wringen, in het eigenzinnige smalle formaat van de glazen Bushalte zuil. Deze is nogal in contrast met de gangbare maatvoering voor dergelijke afbeeldingen, namelijk de liggende rechthoekige schilderijlijst. De glaspanelen in de Bushalte hebben echter een breedte van nog geen 60 centimeter en zijn daarentegen bijna 4,50 meter hoog. De wijze echter waarop Bram hierin bij “Aquila” is geslaagd toont wederom dat hij een meester is van het “op locatie” doordenken, inpassen en gestaag aftastend uitvoeren van zijn concept. Veel verwacht hij ook van de afwisseling in scherpte en intensiteit die de pentekening zal krijgen doordat die overdag van buitenaf door de zon wordt aangelicht, terwijl in de nacht de panelen door de binnenverlichting van de Bushalte worden aangestraald. Er is dus een moment, aldus Bram Hermens, dat het beeld in die overgang tussen dag en nacht, ergens in die tweeduister periode, een korte tijd in zichzelf oplost en daarna weer op gaat doemen. Laten we allemaal gaan kijken naar dit bijzondere fenomeen, de “Aquila” van Bram Hermens.